Citizen Kane (1941)

Aranypolgár

Jobb ezen túlesni minél előbb, mint amikor egy sebtapaszt tép le az ember, szóval nem is húzom sokáig a nyilvánvaló kinyilatkoztatását: az Aranypolgár nem jó film. Jó lett volna, ha nem kell ilyesmit mondanom, de sajnos kell. Ez a mű minden filmes listán előkelő helyen szerepel, és milliószor lett már agyonmagasztalva, mint a filmtörténet egyik legfontosabb állomása, és én sem a filmművészetben betöltött úttörő szerepét vitatom. De aki azt mondja, hogy ez a film most is megállja a helyét és képes ugyanazt a hatást kiváltani, mint 60 évvel ezelőtt, ráadásul még tetszik is neki, az egész egyszerűen sznob, vagy nagyon szeretne megfelelni az „okos filmértő” imidzsének.

Ha esetleg erre téved egy köldökbámulós filmfasiszta, akkor biztos én is megkapom majd, hogy nem értettem a lényegét, de az a helyzet, hogy nem erről van szó. Tisztában vagyok a Welles által alkalmazott újszerű technikákkal, szimbolizmussal, és – bár ez már kissé magyarázom a bizonyítványom jellegű – szokásomtól eltérően (az a film, amit lexikonozni kell, filmként már nem sokat ér) nem voltam rest utánaolvasni sem, nehogy valami kimaradjon, de ez a filmen nem segített. A Citizen Kane egyszerűen nem működik, ma már biztosan nem. Mégpedig azért nem, mert az egészet meghatározó újszerűség már régóta nem újdonság. A mostani operatőröknek már alapvető, hogy játszanak a fény-árnyék hatással, szögekkel, távolsággal, és a nem lineáris történetvezetés is megszokottá vált a mai mozgóképekben. Ha pedig ezeket a mára mindennapivá vált eszközöket elvesszük, sajnos nem sok minden marad.

Citizen Kane

A szimbólumok pedig… A történet nem túl fordulatos vagy újszerű: Charles Foster Kane, a piszok gazdag sajtómágnás hatalmas palotája magányában meghal, utolsó közléseként egyetlen szót hátrahagyva maga után. Egy újságíró, annak reményében hogy ezáltal majd valami szenzációsat deríthet ki Kane-ről, megpróbál utánajárni, hogy mit is jelenthet ez a szó. Kane életét a nyomozás közben felkeresett ismerősei flashbackelik nekünk. Láthatjuk, ahogy Kane megváltozik az évek során, afféle fausti figura lesz, ésatöbbi, ésatöbbi.

Ez a rejtett réteg egyébként régen sem működött, hiszen a nép egyszerű gyermeke már a bemutatásakor sem volt túlságosan oda Welles alkotásáért. Persze lehetséges, hogy tényleg nem értették, de mai szemmel nézve ez az elutasítás teljesen érthető. A karaktervezetés nevetséges, nincsenek igazi személyiségek, akik kontrasztot adnának a főhős figurájának. Igazság szerint maga a főhős is kidolgozatlan, nincs rendesen felépítve az az alap, ahonnan elindul, és így a végső állapot sem tud igazán érvényesülni, csak úgy lóg a levegőben az egész. Azt viszont nem tudnám megmondani, hogy ez a színészek hibája-e vagy sem. Abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán érdemes egy ilyen régi filmet értékelni ilyen szempontból. Az eltelt hat évtized alatt akkorát fordult a világ, hogy tulajdonképpen nincs értelme a színészi alakítások milyenségét firtatni, hiszen mai szemmel nézve az akkor brillírozó szerepformálás is nevetségesnek hat. Gondoljunk csak az ázsiai filmek túljátszásaira, európai szemmel azok is nevetségesnek hatnak, pedig nagy részük a saját kultúrájában teljesen rendben van. Ugyanez a helyzet a régi filmekkel is. Például Welles dührohama, amikor szétveri a szobát, egy mai filmben oltári nagy ripacskodásnak számítana. Más kor, más kifejezőeszközök. Azt csak megjegyzésként teszem hozzá, hogy szerintem Orson Welles alapvetően egy gusztustalan figura, szóval valószínűleg nem is tudna olyat produkálni, amire elégedetten tekintenék. De ez tényleg mellékes, a film értékelését nem befolyásolja jelentősen.

Biztos vagyok benne, hogy a maga idejében az Aranypolgár kiugró volt, és szeretik klasszikusként emlegetni, de én inkább csak meghatározónak, vagy pionirnak mondanám, ha már mindenképpen cimkézni kell. Klasszikus akkor lenne, ha túlélte volna az elkészitése óta eltelt időt.

Update: hosszas gondolkodás után beláttam, hogy a minimális pontszám valóban eléggé szélsőséges, úgyhogy a film érdemeire való tekintettel utólagosan rehabilitálom és kap egy 5/10-et. Lehet örülni.

briangatwood | July 7th, 2008 at 12:00 am
Általános: kritika | Konkrét: , , ,

blabla